Gliding.fi

12.7.2013 7. kilpailupäivä – perjantai

Briefing pidettiin aamulla klo 10.00, ja kilpailunjohtaja puhui heti aluksi hieman turvallisuusasioista. Täällä meillä on kisoissa lentämässä yksi ulkomainen pilotti, ja tuntuu siltä että suomalaisten tapa lentää termiikissä eroaa huomattavasti siitä mihin meidän vieraileva pilotti on tottunut. Tärkeintä olisi kuitenkin että kaikki pysyvät ehjänä taivaalla ja ettei kenenkään tarvitse pelätä muuta.

Briefingin aikaan kentän päällä oli vain yksittäisiä pieniä hahtuvapilviä. Sään odotettiin olevan parempaa, mutta kuitenkin suuntautuvan samalle alueelle  kuin eilen. Siksi kilpailunjohtaja antoi lähes samanlaisen tehtävän kuin eilenkin, eli kilpailijat pääsivät taas käymään Jämijärvellä. Tehtävä oli eiliseen tapaan 4 tunnin AAT. Hinaukset alkoivat klo 11.30 radalta 30.

Kaikki koneet oli hinattu reilua tuntia myöhemmin, aluksi yhdessä Pawneessa oli pieniä käynnistysongelmia, onneksi kone hurahti käyntiin taitavissa käsissä.

Lähtölinja avautui klo 12.46, jolloin taivas oli kentän päällä täysin pilvetön ja kahvilan päällä nähtiin usean koneen keko etsiskelemässä nostoa. Kukaan ei ollut ottanut lähtöä vielä klo 13.05, mutta kuin taikaiskusta lähtöilmoituksia alkoi tulla ja loppujen lopuksi kaikki olivat lähteneet reissuun puolessa tunnissa.

Taivas pysyi koko päivän pilvettömänä, mutta ei kuitenkaan kovin helteisenä. Osa avustajista haaveili jo gridissä että tästä päivästä tulee vielä ns. “särkkäripäivä”, joka tarkoittaa sitä, että otetaan eväät, uimapuku, kirja, radiopuhelin ja tietysti juotavaa mukaan ja siirrytään kentän päähän Särkijärven rantaan nauttimaan kesäpäivästä. Haaveilin itsekin tuosta mahdollisuudesta, mutta aina välillä työt kutsuvat eikä voi tehdä sitä mikä houkuttaisi eniten. Pääsin sinne kuitenkin hiukan ennen maaliintuloja, tarkoituksena oli näpsiä muutamia kuvia, mutta valitettavasti avustushommat ja radio-ongelmat keskeytti kuvausmahdollisuuksien odottelun. Eipä tuo haitannut, sillä koneita tuli aika harvakseltaan eikä nykyinen maaliympyrä juuri anna syytä kenellekään hurjastella maaliintuloissa. Eli radan 12 päässä nähtiin normaaleja laskuja ja lähestymiskorkeuksia ja -nopeuksia.

Loppujen lopuksi vain kolme konetta laskeutui maastoon ja pari konetta palasi takaisin lentämättä tehtävää.

Scroll to Top