Jannen Kisat 2010, EFRY
Tiistai 6.7.2010, kosteaa ja lämmintä ilmaa
Klo 8:20 Sää on kostea ja lämmin, kentän päällä näkyy pilvilautan riekaleita ja horisontissa tummaa pilveä. Aamuinen piipahdus kisatoimistoon antoi paljon infoa, tänään on iltapäivällä luvassa ukkosta, hinaukset yritetään aloittaa aikaisin ja lennetään kohtalaisen lyhyt tehtävä. Päivä perutaan vasta jos nähdään ettei tehtävää ehditä lentää läpi.
Klo 10:40 Kari lähti haistelemaan keliä ja jos Ventus pysyy ilmassa, hinaukset alkavat klo 11.30.
Tänään oli käytössä rata 12 ja hinausten alkua siirrettiin useaan otteeseen. Lopulta kerholuokan tehtävä peruttiin ja Avoin luokka hinattiin klo 13. Kilpailunjohtaja kehotti aamun briefingissä että koneet kannattaa laittaa putkeen, sillä illalla on tulossa ukkosta ja ilmeisesti vastaavat sääilmiöt vain voimistuu huomiseen mennessä. Hetki sitten kuultiin radiosta kuinka päivän kelin haistelija oli päässyt aaltoon eli keli oli ilmeisesti hyvää ainakin vielä!
Koneita alettiin odottaa 277 km tehtävältä jo neljän maissa. Koivulan Mara teki loistavan suorituksen ja lensi ainoana kilpailijana tehtävän läpi. Hieno juttu! On myös hienoa että riittävän moni pääsi yli 100 km ja näin päivästä tuli kilpailupäivä. Luokan 14 kilpailijasta moni tuli kesken tehtävän takaisin kentälle, joten pitkiä putkikaravaaneja ei nähty lähtevän Räyskälästä.
Vaikka kilpailijoita palasikin reitiltä pitkin iltapäivää, viimeisten koneiden odottelu venyi ja venyi, ja taivas muuttui koko ajan mustemmaksi. Kuudelta alkoi ripotella ensimmäiset sadepisarat, kuten Kristian oli luvannut aamulla, vähän sen jälkeen viimeinenkin kone laskeutui Räyskälään. Siitä laitettiin kone vauhdilla putkeen – kuten kilpailunjohtaja oli aamulla suositellut – ja kohta alkoikin ukkostaa.