9.7.2013 Neljäs kilpailupäivä – kuivaa
Aamulla briefingin aikaan taivaalla oli siellä täällä (matalia) cumulus-pilviä. Kilpailunjohtaja odotti kelin kuivuvan iltaa kohden eli vaikka taivaalla aamulla olikin jo pilviä, näytti siltä että kuivatermiikkiä olisi tiedossa tehtäväalueella.
Hinaukset alkoivat puolen tunnin siirron jälkeen klo 12.30 radalta 26. Aika moni pilotti oli päättänyt jättää oman lähtövuoronsa käyttämättä ja työnsi koneen gridin loppuun. Ilmeisesti pilotit olivat tehneet omat päätelmät kelin kehittymisestä eikä kellään ollut hinkua lähteä odottelemaan lähtölinjan avautumista. Tänään oli neljä hinauskonetta käytössä, ja lähtölinja aukesi lopulta klo 13.30. Kaikille piloteille lähteminen ei ollut ihan itsestään selvää, sillä vielä kaksi tuntia lähtölinjan aukeamisen jälkeen osa otti uusintalähdön. Kisatoimistossa ei kauaa ehditty lepäillä, sillä ensimmäiset ilmoittivat maaliintulosta jo klo 16.15 aikaan eli 45 min myöhemmin kuin toiset olivat ottaneet uuden lähdön.
Odotus kelin kuivumisesta meni aika nappiin, ainakin mikäli taivasta katseli kentältä käsin. Pilotit tosin kertoivat että pilviä oli reitillä ihan mukavasti, ja ainoastaan tehtävän itäisin osa oli lähes pilvetöntä. Keli oli ollut silti haastavaa ja ilmeisesti aamulla RASPissa näkyneet “mustat pilkut” kertoivat juuri siitä mitä kuultiin nuotiolla eli nostot eivät olleet kovin selkeitä.
Kaikki koneet palasivat kotiin lentäen, tosin N8 päätti tehdä vapaaehtoisesti ns. photolandingin, mutta tuli kuitenkin takaisin kentälle. Kuivassa kelissä lentäminen voi olla haasteellista. Tämä oli silti helppo päivä avustajille koska odottelua oli kohtalaisen vähän eikä kenenkään tarvinnut lähteä tutustumaan Suomen peltomaisemiin.
Huomisen odotetaan olevan täysin tymää, sillä Norjan päältä lähestyy säärintama ja näyttää siltä että matalapaineen keskus siirtyy juuri Räyskälän päälle. Kumisaappaat ja sateenvarjo esiin siis…vai mentäisikö kuitenkin lentämään, se nähdään huomenna.