Gliding.fi

Maanantai 9.4.2012 – pitkiä tehtäviä

Tänään ei ollut yhtään niin kylmä kuin eilen. Ehkä sen vuoksi että osattiin heti pistää riittävästi vaatetta päälle – ja ne villasukat. Organisaatio oli positiivisena sään suhteen (tai napsinut ”happy pills”:ejä) ja hinaukset aloitettiin jo klo 11.00. Oman sähläyksen ja yllätyksen aiheutti yhtäkkinen hinausjärjestyksen muutos, kun Avoin luokka hinattiin ensimmäisenä taivaalle. Yleensä Avoin luokka hinataan viimeisenä.  Syy hinausjärjestyksen muutokseen taisi olla tehtävän pituus, Avoimelle luokalle annettiin yli 500 km tehtävä, Kaksipaikkaisille hiukan yli 400 km tehtävä ja 15m luokalle 360 km (muistaakseni). 

Hinausten aikaan aurinko paistoi siniseltä taivaalta, ja briefingissä oli kerrottu kelin olevan hyvää – kuivaa – mutta hyvää. Ajateltiin Maritan kanssa että nyt pilotit kyllä pysyvät muutaman tunnin reitillä ja lähdettiin testaamaan ostoskeskuksen lounaspaikkaa. Lounaalle ei missään vaiheessa päästy (tehtiin tehokkaita ostoksia ensin), kun jo DD ilmoitti päräyttäneensä Martinin yllä 70 km päässä Nitrasta ja tulevansa takaisin kentälle. GF oli myös päräyttänyt jo pian lähtölinjan ylittämisen jälkeen, pojat jäivät sitten lentämään hupia.

Koneita odotellessa kentällä sää alkoi lämmetä ja tuuli tyyntyä, ja alkoi melkein olla jo lämmin paksujen vaatekerrosten alla. Kentällä tapahtui koko ajan – putkia lähti kentältä pikkuhiljaa, samoin koneita palaili kentälle vähitellen, osa päräyttäneenä ja osa tehtävän lentäneenä.

Briefingissä oli varoitettu kylmästä ilmasta: jos koneisiin on tankattu vettä, kannattaa olla varovainen koska vesi saattaa jäätyä koneen runkoon kun vedet lasketaan ulos. Nappasin kännykameralla kuvan KX:n sivuvakaajasta, Tapsa pohti että ”eipä ollut ihme, ettei kone liitänyt enää hyvin”. Jääkuviot oli tosi nätit ja niistä näki hyvin miten ilmavirtaus menee rungossa.

Muita Suomen joukkueen koneita peiteltiin jo kun Ilkka huuteli radiossa saattavansa joutua jäämään reitille läheiselle lentokentälle tai tarvitsevansa vain yhden noston jotta pääsee takaisin kotiin. Onneksi nosto löytyi ja peltokeikalta säästyttiin. RA palasi reitiltä vielä reilusti myöhemmin ja kentältä lähdettiin vasta auringon painuessa horisontin taa.

Pilottien kommenteista päätellen 15m luokan tehtävä oli ollut säähän verrattuna ainoa järkevän mittainen.

Ilta päättyi U Krbassa, lohi pinaatilla oli tosi hyvää (itselle muistlapuksi). Ja se metaxa…

Scroll to Top