Sunnuntai 13.5.2012 – äitienpäivä kentällä, kuivaa keliä
Briefing pidettiin kahviossa klo 10.30, ja siinä vaiheessa koneet alkoi olla jo kasattuna ja nopeimmat oli ehtineet jo gridiinkin. Laskuvarjohyppääjät kävi tervehtimässä briefingissä ja kertoivat omasta toiminnasta päivän aikana. Hyppysektori kuulemma rauhoitetaan aina kisahinausten ja maaliintulojen ajaksi.
Hinaukset aloitettiin kolmen hinauskoneen voimin ajallaan eli klo 12.30 ja lopetettiin kahden maissa. Auttelin ilmaan T8:n, DD:n, 2W:n ja RA:n eli olen varsinainen multiavustaja :-D Hinausten aikana hämmästeltiin säätä, joka tosiaankin näytti pysyvän kuivana. Välillä sinne tänne tupsahteli pieniä kumpupilven alkuja, mutta hävisivät taas ihan yhtä nopeasti.
Aika moni kisailijoista jätti käyttämättä oman lähtövuoron, ehkäpä ihan vaan siksi että taivas oli täysin sininen. Avoimen luokan lähtölinja aukesi klo 14.11, me maahan jääneet yksilöt kuunneltiin radiosta harvakseltaan tulevia lähtöilmoituksia – näissä kisoissa lähdön ilmoittaminen ei ole pakollista. Ilmoitusten perusteella laskettiin ensimmäisten koneiden tulevan takaisin kuuden maissa. Maaliintuloja odotellessa paikalle saapunut Ilpo kävi tutustumassa museohalliin ja itse näpelöin tietokonetta ja mietin mitä söisin aamupäivän nakkikeiton jälkeen. Neljän maissa alkoi MM-jääkiekon lähetys Hartwall Areenalta, enkä onneksi nähnyt kuinka ”USA teurasti Leijonat 5-0”. Ilpon kanssa ei jaksettu katsella moista teurastusta ja istuskeltiin ulkona sen sijaan. Aurinko lämmitti ihan mukavasti, mutta jostain hiipi viileä tuulen vivahdus joka sai vetämään taas takin vetskarin ylös leukaan asti.
Aika yllättäen lantiolla heiluneesta radiosta kuului puoli kuuden aikaan heikko lähetys ”…ollaan loppuliu’ussa”. Tässä vaiheessa hämmästeltiin ambulanssia joka oli tullut tervehtimään erästä laskuvarjohyppääjää. Kaikki kunnossa onneksi. Kentälle saapui ensimmäisenä ASH-25 (kisatunnuksella 156).
Tänään oli käytössä maaliympyrä 2 km halkaisijalla, ja siitä johtuen kentällä ei juuri nähty perinteisiä maaliintuloräimimisiä (onpa hieno sana! jonka ymmärtää kaikki ne jotka haluavat ja voivat ymmärtää sen). Ainakin omin silmin seurattuna kisailijoiden puolesta homma toimi tosi hyvin, käytössä olikin kolme eri rataa. Omituista säätöä aiheutti pari moottorikonetta jotka tuijottivat tuulipussia ja halusivat joko lähteä tai laskeutua täsmälleen vastakkaiseen suuntaan kuin mistä kisakoneet olivat tulossa. Onhan toki ymmärrettävää ettei korpikentällä kukaan voi ottaa lennonjohtajan roolia, mutta ehkä organisaatio voisi tarjota selkeämpää ohjeistusta, joka auttaisi kenttää lähestyviä tuoreita pilotteja löytämään oman paikkansa laskukuviossa.
Reitillä keli oli kuulemma ollut kuivaa aluksi ja sen jälkeen matkaa oli tehty pilvien alla. Kentältä katsottuna pilviä oli joitakin, mutta kaikki kovin matalia. DD laskeutui aikanaan, harmi vaan että suurin osa kisakoneista oli lähtenyt DD:n jälkeen ja laskeutunut kauan sitä ennen. Sehän ei lupaa kovin hyvää sijoitusta tuloksissa. Mutta hei, täällähän ollaan pitämässä hauskaa, joten otetaan rennosti ;-)
Asutaan DD-teamin kanssa Salonsaaressa mökissä, 12km päässä kentästä. Samaan mökkikeskittymään kuuluu neljä taloa jotka kaikki on kisapilottien kansoittamia. Harmi vaan ettei täällä ole juuri havaittavissa mökkien välistä sosiaalista toimintaa, kun taas voin olla aika varma että kentän vieressä majoittuvat istuvat notskilla ja saunovat yhdessä.
Okei, meillä on oma sauna, kunnon keittiö ja vessa, terassi johon paistaa ilta-aurinko sekä jonkin sortin grilli pihalla. Ainakin meidän mökkiin mahtuu mukavasti neljä ihmistä, Kari pötköttelee Johannan kanssa omassa huoneessa (Johanna tulee tiistaina), toinen huone on annettu minulle ja parvella asustaa vuorotteleva pilotti eli Ilpo ensi yönä. Ihan kätevää. Kuusikin ihmistä majoittuisi ihan mukavasti, ehkä enemmänkin.
Kävin ennen saunaa ja ruokaa kävelemässä (vauhdilla) saman lenkin joka me käveltiin Karin läpi eilen rauhassa, aikaa meni vajaa puoli tuntia. Sitten oli vuorossa sauna ja mukavaa illanviettoa. Kokkailin pöperöt pojille, kaikki teki hyvin taas kauppansa. Kiva.
Kari lähtee huomenna perhetapaamiseen illaksi Helsinkiin ja Ilpo jää yksin lentämään. Ilpo kaipaisi co-pilottia, eikä kelpuuta lupakirjatonta naista takaohjaamoon koska huomisesta säästä on kuulemma tulossa puuskainen, joka on sopivaa vain mieslentäjille. Onneksi Mialla on Masa mukana koneessa.