Maanantai 14.5.2012
Aamu alkoi aurinkoisena, MTV3:lla meteorologi Miina varoitteli puuskaisesta säästä.
Eilen kentällä tuota Canonin (100-400 mm) putkea kävi gridissä hämmästelemässä useampikin. Se varmaan johtuu siitä että putki on vaikuttavan kokoinen, eikä ihan kevytkään kanniskella. Ja putken vaalea väri saa sen kantajankin näyttämään todella ammattilaiselta. Hehheh, ammattilainen, turha toivo. No ehkä tuolla kameralla otetut otokset ei ole ihan toivottomia, ja joku kuvista saattaa päätyä lehtiinkin (jos siis joku kaveri kirjoittaa juttua lehteen ja kaipaa kuvia sen tueksi). Silti kuvailu on meikäläiselle pelkkää hupia. Mutta hupikin on mukavampaa hyvillä laitteilla, vai mitä – purjelentäjät?
Ja ne jotka ihmettelee, tämä blogikin on ihan vaan harrastelua. Innoittajana on hollantilainen Ritz de Luij, joka kirjoittaa omaa soaring.eu blogia sekä on kiertänyt useita kisoja raportoimassa päivän tapahtumista ja toiminut kansainvälisissä kisoissa mm. stewardina. Ritz kirjoittaa tarinoita purjelentokentiltä ympäri maailmaa, mutta kirjoittaa ehkä vähän enemmän ilmailuhuhuja (tai uutisia). Tiedän että ilmailijat Suomessa itse pitävät yllä ilmailuhuhuja – tai siis vaihtavat tietoa, pyrin siksi keskittymään vähän toisenlaisiin asioihin.
Oikeastaan tämä blogi on päiväkirjaa itselle ja paikka johon laittaa kisoista syntyneet kuvat – näin muistot kisoista ja monet purtsikkakuvat jotenkin yhdistyy toisiinsa. Ja onhan se mukavaa jos joku muukin halua lukea näitä juttuja. Eli tämän blogin kanssa ei ole päästy sille tasolle että postiluukusta kolahtelisi kameroita tai lentolippuja testattavaksi.
Eilisen lentojen läpikäyntiä
Kun päästiin puoli kymmenen aikaan kentälle, kuultiin että briefingiä on siirretty tunnilla. Käytiin hämmästelemässä putkella ja ihmeteltiin kovaa tuulta. Porukalla myös spekuloitiin tuleeko päivän lennoista mitään. Sen jälkeen kerättiin kuppilatiima ja odoteltiin briefingin alkua. Juha (Sorri) kävi sovitusti edellisen päivän tehtävää läpi, päivän oli voittanut hienosti Ismo Salokannel. Vasta nyt huomasin että omilla eilisen päivän avustettavilla oli mennyt tosi hyvin, RA oli päivätuloksissa toisena ja T8 kolmantena. RA oli lentänyt päivän parhaan keskinopeuden, mutta tasoituskertoimien vuoksi Arcus menetti päivävoiton LAK 19:lle.
Briefingissä katsottiin säätä ja kilpailijoille annettiin aluetehtävä, sen jälkeen sovittiin tehtäväajaksi 2 tuntia. Hinausten oli tarkoitus alkaa klo 13.30. Siinä sitten syötiin lohikeittoa ja osa piloteista teki selkeän oman päätöksen, ettei lähtisi kovaan sivutuuleen taistelemaan. Karin piti lähteä illan lätkämatsiin Helsinkiin, ja Ilpo ei ollut saanut miehekästä perämiestä, joten DD-team päätti siksi pysyä maassa. Osa kävi kuitenkin viemässä koneen gridiin, DD-team tyytyi ankkuroimaan koneen ja putken paremmin sen sijaan. Hämmästeltiin porukalla myös 2W:n kabiinin tiivistyksiä koneparkissa ja 15 min ennen määrättyä hinausten alkua keksittiin avata koneen radio, josta juuri Taisto kertoi että päivän tehtävä on peruttu kovan tuulen vuoksi. Tampereellakin kuulemma puhalsi ihan kohtuullisesti.
Kari lähti siitä kotiin ja me Ilpon kanssa käytin A- ja K-kaupassa ja tultiin takaisin mökille. Myöhemmin käytiin Vääksyssä pizzalla porukalla.
Katseltiin myös säätä ja ilmeisesti se on menossa lämpimämpään suuntaan ja tuulen pitäisi vähentyä – tai tyyntyä.